måndag 8 april 2013

Sist i raden av pojkböcker

Bernhard Severin Ingemann 1789-1862

Ingemann behöver ingen närmare introduktion- han var och är en av Danmarks mest kända diktare och vill man läsa något av honom behöver man bara öppna svenska psalmboken.

Ingemann skrev inte bara dikter- han var också romanförfattare.

I min morbrors bokhylla fanns "Erik Menveds barndom" som kom ut redan år 1828 - den har sedan tryckts upp i otaliga nya upplagor och den finns i svensk översättning.

Erik Menved var en dansk kung som levde mellan 1274-1319. Någon särskilt lyckad regent verkar han inte ha varit men han fick ett mycket stridbart och händelserikt liv.

Erik Menveds grav finns  till beskådande i Sankt Bendts kyrka i Ringsted på Sjaelland.

Det har varit en mycket rolig uppgift att gå igenom de gamla pojkböckerna som en gång stod i min morbrors hylla. Jag lärde aldrig känna min morbror för han rycktes bort alldeles för tidigt- desto värdefullare för mig blir då hans dagböcker och de böcker han en gång läste.

Bokhyllan stod en gång i den lilla staden Svaneke på Bornholm- en stad som min morbror lämnade som 17-åring för att bli fotograflärling i Fredrikshamn på Jylland.

En gång för länge sedan. Strax utanför Ringsted.....




Inga kommentarer: