lördag 13 april 2013

En bild, ett land, en författare


Foto: Will Ellis (från Reading i England)

Bilden: teodlingar i Cameron Highlands- med morgondiset som färgar bergen blå, blått bland allt det gröna i så många skiftande nyanser. En bild att gå in i och fundera över- en bild som bär på historia- både sorglig och vacker.

Landet: Malaysia

Författaren: Tan Twan Eng (f.1972 i Penang).

I min hand just nu har jag Tan Twan Engs senaste roman The Garden of Evening Mists som kom ut förra året och som  hamnade på Man Booker-prisets korta lista. Boken vann dessutom Man Asian Literary Prize för 2012.

Tan Twan Eng's första bok Gift of Rain (2007) har blivit översatt till flera språk (dock inte till svenska) och även den fick stor uppmärksamhet.

The Garden of Evening Mists rör sig mycket i Malayas historia- och man gör klokt i att läsa lite om landet innan man ger sig i kast med den här romanen (det är givetvis inte nödvändigt men det underlättar). Jag har bara läst 100 sidor av de cirka 300 så jag ska vänta med mina kommentarer.

"On a mountain above the clouds once lived a man who had been the gardener of the Emperor of Japan. Not many people would have known of him before the war, but I did. He had left his home on the rim of the sunrise to come to the central highlands of Malaya. I was seventeen years old when my sister first told me about him. A decade would pass before I travelled up to the mountains to see him."

De första raderna ... nog dras man in i boken direkt......

Inga kommentarer: