söndag 10 mars 2013

Wien, Wien nur du allein....



Jag blir aldrig mätt på att läsa om Wien, Österrike och helst då under tiden för det gamla habsburgska riket. Romantiska griller kanske men tänk så många människor som passerat revy i den här staden- och då inte bara "inhemska". Wien har varit en tillflyktsort och en kulturmetropol under långeliga tider.

Célia Bertin (f.1920)  (en fransk författarinna som har tilldelats både Prix Renaudot och Légion d'honneur) har skrivit om kvinnor i Wien under Freuds tid. Jag läser och jag läser men lite rörig är den här boken allt (eller också är det mina kunskaper i franska språket som är skralare än vad jag trodde). Däremot går det ju utmärkt att leta vidare och läsa mer om en del av de kvinnor hon berättar (ofta lite väl kortfattat) om.

Frederic Mortons bok om Wien under 1913-1914 hittade jag på biblioteksmagasinet och den läser jag parallellt.

Under den här tiden vandrar en "haltande bondtölp" omkring i staden- han kom långväga ifrån och hade ett pass utställt på Stavros Papadopoulos fast han riktiga namn var Josef Dzjugasjvili. Den här mannen var förklädnadernas mästare och blev så småningom mera känd som Josef Stalin. Sejouren i Wien varade för övrigt inte så länge- bara fem veckor men det kom att bli den längsta tid Stalin skulle vistat utomlands- någonsin.

Samtidigt sitter en ung man med pensel och staffli på Männerheim (ett ungkarlshotell) och målar vykort.  Han hade till och med sin egen stol, invid ett fönster och nåde den som av misstag råkade sätta sig där. När samtalsämnet kom in på politik blev han helt vild " Han började tala, skrika, predika. Med väsande konsonanter och dånande vokaler vräkte han ur sig tirader om moral, rasrenhet, tyskarnas uppgift och slaverna förräderi, om judar, jesuiter och frimurare." Mannens namn? Adolf Hitler.


Hilde Spiel (1911-1990) var en österrikisk journalist och författare- hon skrev för många stora tidningar och tidskrifter under sitt liv- Österrike tvingades hon lämna år 1936 (Spiel var av judisk börd) och hon bosatte sig i England. Jag är mycket nyfiken på hennes böcker och vet att det kommer en del nytryck på engelska snart.( Jag har inte lyckats hitta något i svensk översättning.)

Inga kommentarer: