onsdag 6 mars 2013

Fortsatta funderingar kring ett gammalt foto



Den här bilden är hämtad från boken "Kungligt klädd- kungligt mode" i redaktion av Astrid Tydén-Jordan (och från 1987). Kapitlet ovan handlar om Augusta Lundin.

mitt foto från förra sekelskiftet sitter en ung Anna Andersson och sömmar förnöjt. Denna Anna A var syster till en ingift släkting och hon hade enligt ett brev "ett strävt sinnelag". Fin i kanten lär hon ha varit också och hon flyttade från uppväxtens Tomelilla till den stora staden Stockholm där hon fick plats på ett kontor. Det måste ha varit en bra plats för Anna kunde hålla sig med fina klänningar från Augusta Lundin. Några av dem fick min mamma nämligen ärva- men eftersom mamma var ett barn när Anna dog klipptes klänningarna itu och syddes om helt.

Augusta Lundin (1840-1919) hade en mycket välrenommerad modeateljé i Stockholm (från 1908 vid Brunkebergstorg) - och hon sydde kläder till de verkligt "förnäma" i samhället inklusive de kungliga damerna.

Jag citerar slutorden om Augusta Lundin- för hon var en sjusärdeles kvinna och en otroligt duktig företagare, långt före sin tid.

" Augusta Lundin var en lysande företagsledare vars anställda betraktade det som en förmån att lära sig och utöva yrket. Hon arbetade för kvinnliga kunder och med kvinnlig arbetskraft men hon kunde hävda sig i sin tids helt manliga värld. Hon drev ett hantverksföretag med rationella, industriella metoder men efter gammal mästartradition i och med att hon bodde på företaget och övervakade varje fas av tillverkningen utifrån sin egen gedigna yrkeskunskap. Produktionen kunde kvantitativt mäta sig med tidens konfektionstillverkning men kvalitetsmässigt stod hon utan konkurrens. Därom vittnar de unika och vackra plagg som finns bevarade på muséer och i enskilda hem".

Anna von Ajkay


Anna Andersson fick inget lyckligt liv och hon blev inte så väldigt gammal. Den här handduken med hennes monogram (som hon säkert broderat själv) har jag i mitt linneskåp. Jag tänker på Anna varje gång jag plockar fram den och en dag ska jag försöka leta fram mera uppgifter i arkiven om Anna och hennes relativt korta liv.


Inga kommentarer: