torsdag 3 januari 2013

Vittjad brevlåda och vad jag hittade på biblioteket (i nästa by)


När jag nu ändå skulle iväg över klaffbron för att köpa hundmat (special-pellets Hills Z/D för hyperallergiska hundar- jo, jag har en sådan...) kände jag att det kunde vara lämpligt att kika in på det något större biblioteket (i Höllviken) för att se om det fanns något "av intresse". Jag kan inte klaga för jag tycker att besöket gav mycket god utdelning. Visserligen var det korttidslån på "Kupé nr. 6" av Rosa Liksom men det är ingen tjock bok så den ska jag nog hinna med på en vecka. Lina Ekdahls diktsamling har jag länge lystat efter och så fanns Merethe Lindströms "Dagar i tystnadens historia" som belönats med Nordiska rådets litteraturpris (2012). Den har jag velat läsa ett bra tag. Johannes Anyurus "En storm från paradiset" kunde jag givetvis heller inte motstå.


Väl hemkommen hittade jag en trio bättre begagnat i brevlådan. David Peace's "Red Riding 1974" hade jag nog inte skaffat utan inspiration från Yukiko Duke. Hon berömde den här boken väldigt i något bokinslag på TV (nu minns jag inte var, när och hur).

 William Maxwells roman "The Folded Leaf" handlar om vänskap mellan två unga pojkar i 1920-talets Chicago "The path to adulthood is littered with broken friendships".... jag har läst ett par böcker av Maxwell och jag tycker mycket om hans sätt att skriva.

Monika Maron är en tysk författarinna (från tidigare DDR) och "Flight of Ashes" är en av hennes mest kända böcker och hennes debutroman- mycket beröm fick hon för den när den kom ut 1981. Jag är mycket nyfiken på Maron och ser fram emot att läsa.


I dag är både hunden och jag mycket nöjda med sakernas tillstånd.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Den där diktsamlingen påminner som Konsums gamla märke Blåvitt (eller vad det hetter).

Ingrid sa...

Howhollowheartandfull: Det är nog där författaren fått idén. Ett annorlunda grepp. :-)