tisdag 22 januari 2013

Trudi Kanters minnen




Jag har ännu inte läst den här boken som har dragit segrande genom USA (mest tack vare Oprah Winfrey, tror jag). Det är en självbiografisk skildring av framför allt några år på 1930-talet och författarinnan var en modist från Wien. (Numera död sedan lång tid tillbaka). De här memorarena kom ut första gången år 1984 och glömdes sedan bort- men förlaget Virago nosade upp berättelsen och så gav man ut igen.

Trudi Kanter var av judisk börd och hon tvingades fly från sitt älskade Wien hals över huvud år 1938. Hon lyckades även med konststycket att få ut både maken Walter och sina föräldrar (man kom att bosätta sig i England så småningom).

Kritiken (det finns mängder skrivet om boken) har jag läst- och jag känner att jag också vill ta del av de här minnena. Kanter skriver ur hjärtat- och det är gott nog för mig. Nog är omslaget vackert?

Inga kommentarer: