söndag 13 januari 2013

Great Irish Writers :16 (ett dacapo)



Under året som gick läste jag ovanligt många irlänska författare. Detta kan nog skyllas på att jag hittade en artikelserie hos "Irish Independent" med titeln "Great Irish Writers"- tjugo irländska storheter presenterades där och jag försökte att läsa något av dem alla. Sällan har jag "hoppat på " en så trevlig utmaning. John Banville, Colm Toíbín, Patrick McCabe, Kate O'Brien.... listan kan göras lång men det var några av de författare som jag blev väldigt imponerad av.

Så hittar jag en bok som jag ännu inte har läst (i den här utmaningen)- en novellsamling av         Mary Lavin. An någon outgrundlig anledning hade den förpassats till hyllvärmarhyllan. Det ska vi väl ändra på, tänker jag så nu är läsningen i full gång.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

henne har jag inte hört om

Ingrid sa...

Hannele: Hon är en ny bekantskap för mig också.