söndag 6 januari 2013

De refuserades salong :2



Författarinnan Concha Espina (1869-1955) ståtar med inte mindre än 20 nomineringar till det så åtråvärda Nobelpriset i litteratur. Det var mellan åren 1926 och 1932 som hon var mest i ropet om man får tro statistiken.

Jag hade aldrig hört talas om henne tidigare och det är inte lätt för mig som inte behärskar spanska att få veta mera heller. Jag morrar lite dovt för mig själv....Nåväl, några av hennes böcker har faktiskt blivit översatta till svenska och borde gå att få tag på via biblioteket (fjärrlån). Produktiv var hon, Espina, det finns massor av verk att läsa om man- som sagt- 'parlerar språket'.

"De dödas metall" (El metal de los muertos) översattes år 1925 (med förord av Anders Österling) och den har även översatts ganska nyligen till engelska så kanske är det just den romanen man ska sikta in sig på. Jag läser också att spanska kvinnor var speciellt förtjusta i Concha Espina.

Idag finns det en park och en tunnelbanestation som uppkallats efter henne.

Inga kommentarer: