lördag 12 januari 2013

Dags för lite tyskspråkigt



Jag kan blicka tillbaka på 2012 som ett mycket gott läsår- och mera om det vid ett senare tillfälle. Några tyskspråkiga böcker finns med på förra årets läslista och de författare som jag kommer att minnas med extra stor glädje och förnöjelse är Eduard von Keyserling och Werner Bergengruen. Von Keyserlings korta men mycket ingående psykologiska porträtt och naturscenerier kommer att stanna kvar hos mig länge.

 Werner Bergengruen är av en annan, något mera mera robust kaliber, kanske, men hans noveller gav verkligen läsupplevelser- sällsamma, lite oroande och oftast också makabert roliga.

Nu skriver vi 2013 och givetvis vill jag fortsätta att läsa tyskt- det som ligger mig varmast om hjärtat just nu är en så kallad "Heimatroman" och jag har börjat så smått på Jean Egens "Die Linden von Lautenbach" en berättelse om en barndom i Elsass. Jean Egen (1920-1995) skrev ursprungligen sin bok på franska men översättningen (den tyska) har tydligen sålt betydligt bättre. Boken har också filmatiserats.



Jean Egen var journalist på Le Monde och senare  även på "Le Canard enchaîné".

Inga kommentarer: