måndag 17 december 2012

Tyskspråkigt


Lena Christ (1881-1920) fick ett svårt liv. En barndom fylld av misshandel och elände och sedan flera turbulenta äktenskap/förhållanden. Olycklig och svårt sjuk i TBC tog hon sitt eget liv vid bara 38 års ålder.

Sina barndomsminnen skrev hon ner i boken "Erinnerungen einer Überflüssigen" och hon fick också ytterligare några verk publicerade- och man kan köpa dem i samlingsvolym.


Tyvärr ser det inte ut som om Lena Christs böcker finns i svensk översättning och heller inte i engelsk (vad jag kan se)- men jag tycker själv att det kan vara mödan värt att läsa henne på originalspråket och tänker därför försöka skaffa "Erinnerungen einer Überflüssigen" inför nästa års tyskspråkiga utmaning.

2 kommentarer:

Vicky sa...

Nu påminner du mig om att jag tänkt läsa minst en bok till på tyska iår... Undrar hur jag ska få till det? Det är ett underbart språk att läsa på.

Ingrid sa...

Vicky: Jag hoppas att du hinner med och jag ska själv försöka bättra mig vad gäller tysk läsning. Håller på att planera för fullt (helt emot mina vanor...)