onsdag 12 december 2012

Och Phyllis Bentley vem var då hon?



Det brukar löna sig att läsa gamla litteraturtidskrifter. Jag vill först av allt rikta ett tack till Johan Bengtsson som har bloggen "Den gamla bokhyllan" - han tipsade mig om att de allra första BLM nu finns att läsa via Project Runeberg http://runeberg.org/blm/

Jag har faktiskt redan bläddrat igenom det allra första numret som kom ut i februari år 1932. Där finns det mycket att läsa (jag har inte haft tid att fördjupa mig i artiklarna ännu- men jag kommer att läsa allt vad jag kan så fort jag hinner).

Jag stötte på en engelsk författarinna där - Phyllis Bentley- och undrade så klart vad hon hade skrivit och vad hennes historia var. Phyllis Bentley (1894-1977) var mycket produktiv och slog igenom ordentligt med sin Inheritance-trilogi. Den första delen i den trilogin är översatt till svenska ("Arv") (jag vet dock inte om alla delarna finns på vårt språk).

På engelska har de här tre böckerna kommit ut i nya utgåvor: Inheritance (från 1932), The Rise of Henry Morcar (från 1946) och A Man of His Time (från 1966).

Phyllis Bently berättar om textilindustrin i Yorkshire via en familjs historia - The Oldroyds. Hela den här familjesagan blev till en mycket populär TV-serie som visades i England år 1967. Jag tror inte att den någonsin kom till Sverige (rätta mig om jag har fel).

Så här sa Phyllis Bentley själv om sitt stora verk:" it is a story of "decency and integrity, courage and compassion...passed down the generations; we are always the heirs of the past and begetters of the future ages. It will be seen that this thought is the meaning of the title 'Inheritance.' It is not material wealth which is meant, but a spiritual heritage."

Lite mera om Phyllis Bentley finns att läsa HÄR.

Det får nog bli ett fjärrlån.....

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Gamla litteraturtidskrifter är jättekul!

Hanneles bokparadis sa...

Phyllis Bentley skrev också en bok om systrarna Brontë.

Ingrid sa...

Hannele: Jag såg den boken- verkar intressant!! Gamla litteraturtidskrifter är de sanna guldgruvorna!

Johan Bengtsson sa...

Kul att du fick nytta av mitt Projekt Runeberg tips. De har även svenskt författarlexikon inscannat där, ännu en intressant resurs!