söndag 30 december 2012

Ett brev i gullregnens månad

Fotot är lånat

Under sommaren som gick fick jag över 100 gamla brev som hittats på en vind (tillhörig en avliden släkting). Så gott som alla breven var skrivna av familjemedlemmar till mig och jag har sorterat och lagt i olika högar efter person och tid. Så småningom ska jag försöka sätta ihop allt till något "vettigt".

Jag har bland annat hittat ett brev från min moster - hon sändes iväg till Haraldsborgs Husholdningsskole utanför Roskilde i början av 30-talet. Jag vill lägga upp valda delar  här på bloggen för jag tycker att det har ett historiskt intresse.

Haraldsborgs husholdningsskole var en av flera stora skolor som skulle utbilda unga kvinnor i att sköta hus och hem- och den styrdes (säkert mycket diktatoriskt) av Anna Bransager Nielsen (1876-1969).  År 1910 lät Anna Bransager (som själv hade utbildat sig till hushållslärare) och hennes man bygga  skolan strax utanför Roskilde och nära fjorden.

"Det var tänkt att det skulle vara en skola inom både jordbruk och hushåll, men blev 1911 en renodlad hushållsskola. Skolans målgrupp blev därmed blivande husmödrar och medhjälpare. Framgångarna och populariteten lät inte vänta på sig, då skolan från starten hade många sökande och efterhand blev en av de största hushållsskolorna i Danmark. . Anna Bransager Nielsen drev skolan fram till 1954." (källa: Wikipedia).

Anna Bransager var också mycket politiskt aktiv och  hennes hjärteämne var just hushållens skötsel. Hon var bland annat av den åsikten att "alla kvinnor skulle vara förpliktigade att genomgå huslig utbildning".

Så här skriver min moster den 5 juni år 1932 från Roskilde (jag har översatt danskan):

"Den här veckan har jag varit städerska/uppasserska och gjort rent på flera ställen. Föreståndarinnan är petig och hon kan se minsta smula- man tror också att hon kan se rakt igenom en- det kanske hon också kan.....----

Jag serverade vid den fina middagen i torsdags. Jag var fruktansvärt nervös över hur det skulle gå- man får ju helst inte göra några fel. Vi fick fyra rätter mat på serveringen det var ju invecklat med alla tallrikar och assietter och så ska man ta allt så korrekt, fat etc.... Vi fick spenatsoppa med ägghalvor, pastej med hummer och fiskbullar med sursöt hummersås. Kalvstek och gurksallad. Fruktsallad i skålar, glass, vanilj och nougat med maräng- kaffe i små koppar. Hela middagen varade i nästan en timma så jag blev riktigt hungrig till sist av att se alla andra äta. Vi var två som serverade. Bordet var vackert dekorerat med gullregn och syrener och servetter med mönster som vi själva hade måst göra. Det fanns ju lyckligtvis gott om tallrikar, det går ju mycket porslin åt och det blir mycket disk efteråt. B. sa att jag hade klarat det hela riktigt bra och det var ju väl. "

" På det hela taget är man mycket bunden här- det ska alltid frågas högtidligt om att få ledigt och berätta vem vi ska besöka och var- tala om ifall man ska gå på bio.--- På måndag kommer en husmorsförening till skolan här för att hålla möte. Vi ska baka kakor - de ska serveras kaffe - de blir 80 och vi är ju cirka 30 så det går ju åt en hel del av diverse. I kväll, lördag, ska vi ha förfriskning- Gud vet vad det blir. Vi sjunger alltid aftonsång klockan halv tio."---

"Våren/sommaren har redan kommit så långt här kärsbären är redan stora och gröna- gullregn och syrener står så vackert. Roskilde är en vacker stad tycker vi alla- det är så rent och vackert över allt. Alla landsvägar är asfalterade det är behagligt att cykla på.

Nu längtar jag så efter brev. Bara jag kunde vara på Marielund i morgon.....jag får aldrig tid att läsa något vidare här.....

Hälsningar från Inger










Inga kommentarer: