lördag 29 december 2012

Bokrekommendationer (Årets böcker) från Irish Times


Eileen Battersby, journalist vid Irish Times har skrivit om sina favoriter bland 2012 års bokutgivningar.

Jag har sållat ut några böcker som jag hoppas kunna läsa så småningom. Först ut blir en fransk bok i engelsk översättning: Where I Left my Soul av Jérôme Ferrari. Här tas vi med till det algeriska självständighetskriget, ett krig som rasade mellan 1954 och 1962- och det slutade med att Algeriet vann sin självständighet. Jag citerar Steven Pole i The Guardian:

"This blackly brilliant work does not insist overtly on its parallels with the recent history of Abu Ghraib and the still-operational Guantánamo Bay, but it hardly needs to in an age where torture, "rendition", and indefinite "detention" are still business as usual in so much of the allegedly civilised world."


"Secrets and lies" kanske man kan sammanfatta handlingen med- här handlar det om AIDS och boken har recenserats av Johanna Lindbäck - läs här. Jag kan tänka mig att det kommer en svensk översättning så småningom.


Här ett lovprisat debutverk. Donal Ryan har skrivit om olika människoöden i skuggan av den irländska ekonomiska kollapsen (när den keltiska tigern slutade att ryta....).Lilliput press har gett ut och här kan man läsa en recension.

En intressant trio- jag har lagt upp titlarna på önskelistan- så får vi se....

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

det översta omslaget tilltalar inte

Ingrid sa...

Hannele: Jag håller med om att omslaget inte är vackert- men ämnet är ganska otrevligt, det också....