lördag 15 december 2012

Bokfika


"Mitt" bibliotek- alltså Skanörs bibliotek anordnar varje månad (ungefär) något som kallas för "bokfika". Det är mycket uppskattat, har jag förstått (jag har själv inte varit där ännu) och samtliga deltagare tar med var sin bok (eller flera böcker) som man vill särskilt rekommendera. Jag förställer mig att det pratas och diskuteras och att man har en mycket trevlig stund.

Idag hittade jag en lista på alla de böcker som var på tapeten den 28 november då man hade ett av dessa möten.

Jag väljer ut tio titlar (av totalt sexton):

Marianne Ahrne: Äppelblom och ruiner- och den boken finns i ny utgåva. Jag läste den när den var alldeles färsk och jag läser gärna om. En historia om en omöjlig kärlek vackert berättad av Marianne Ahrne.

Susan Abulhawa: Morgon i Jenin

Kerstin Ekman: Hunden

Selma Lagerlöf: Kejsaren av Portugallien

Väinö Linna: Upp trälar, Söner av ett folk, Högt bland Saarijärvis moar

Viivi Luik: Den sjunde fredsvåren

Merete Mazzarella: Hem från festen

Ester Blenda Nordström: En piga bland pigor (det är verkligen fint att den här boken kommer i ny utgåva- första gången den kom ut var 1914)

Vasilij Peskov: Eremiterna i tajgan

Sofi Oksanen: Utrensning

Skanörs bibliotek är inte stort men det har ett rymligt hjärta om man så får säga. Här möts gammal och ung och det är alltid liv och rörelse i de nu nyrenoverade lokalerna. Hjälpsam och vänlig personal finns också på plats. Jag har varit kund hos det här biblioteket sedan 1950-talet (men då såg lokalerna helt annorlunda ut- i den lilla så kallade "Fiskarstugan"- där kunde man tala om trångbodd....).

Fiskarstugan på Östergatan. Fotot är lånat.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Marianne Ahrne är en av mina stora favoriter.

Ingrid sa...

Hannele: Jag är också väldigt förtjust i Marianne Ahrne och hennes sätt att skriva.