fredag 5 oktober 2012

Unga svenska författare år 1950: 1

Krakel Spektakel finns så klart på CD också.

När jag var barn var det mycket med just Krakel Spektakel och kusin Vitamin- för att inte tala om herr Gurka som dansade mazurka...

Jag har en gammal När Var  Hur från år 1950 och här kan man läsa vad som hänt under året- litteraturen får ett helt eget kapitel och under rubriken "Unga svenska författare" hittar jag bland andra (man skriver om ett tjugofemtal) Lennart Hellsing f. 1919. Hellsing beröms för sina fina resereportage och för sin lyrik "som rymmer utsökta stämningsmålerier med fyndiga bildval". Barnböckerna kommer inte i första hand här, men de nämns- så klart (och det kom ju mera med tiden...)

HUMLAN
Humlan kan inte flyga
för vingarna är för små.
Den struntar i allt vad man säger
och flyger ändå.

Säg mig du lilla humla
hur går den där flykten till?
Men humlan den brumlar och mumlar:
Man kan allt man vill.



Lennart Hellsing är fortfarande flitig med pennan sin höga ålder till trots. Hans senaste bok heter "Lunch på Klara kyrkogård "och handlar om hur de döda vaknar till liv och vill delta i alla luncher som tydligen aväts där på kyrkogården. Fibben Hald har illustrerat.
Den här boken lockar verkligen till läsning. (Förlaget: Nisses böcker).

4 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

låter som ett julklappstips! som man kan önska sig av någon annan menar jag.

Mrs Calloway sa...

dessutom är När Var Hur jättebra att ha

Hannele på Hisingen sa...

alltid kul att se vilka som lever vidare

Ingrid sa...

Mrs C: Både När Var Hur och Hellsings senaste kan vara trevliga att ha i hyllorna.

Hannele: Vissa författare kommer nog att vara eviga. Jag har en känsla av att Lennart Hellsing är en av dem (och helt välförtjänt också, tycker jag).