tisdag 9 oktober 2012

och så hittade jag den här...


Ja du, Mimmimarie, nu har du ställt till det ! Nu blir jag nog några kronor fattigare bara för att du citerade ur gamla årsböcker- men stort tack ska du ha för det är inte var dag jag får en sådan inspirationskick. Annie Quiding Åkerhielm är mycket mera känd än jag någonsin kunnat ana.

" I otakt med tiden" är en kollektivbiografi av Sif Bokholm som handlar om de kvinnor som stred MOT kvinnlig rösträtt, som tog parti för nazismen och som på alla vis- med näbbar och klor- stred för de gamla och otidsenliga idealen ("kvinnan ska stanna hemma och föda barn- helst vid spisen").

"Att de kallades kanonkvinnor och krigshetsare bekymrade dem föga. De gjorde allt för att försvara det manssamhälle som rösträttskvinnorna ägnade sina liv åt att bekämpa. Med nationalistisk glöd gick de till attack mot de fredskvinnor som i historien brukar skildras som goda förebilder på grund av sin känsla för försoning. Det demokratiska genombrottet såg de som en katastrof som ruinerade det ideala samhälle där kungen styrde med hjälp av en begränsad elit. Hos dem var tron på den starke ledaren orubblig, och när Hitler dök upp på scenen mottogs han av åtskilliga som den statsman av Guds nåde man länge saknat." (från bokens baksida).

Här kan man läsa en recension i Svenska Dagbladet (skriven av Johan Östling). "I otakt med tiden" är utgiven av bokförlaget Atlantis.(2008).

3 kommentarer:

violen sa...

Angående Nothomb:
Vad har du köpt av Nothomb, en bok som inte är översatt? Jag sak beställa hennes andra bok på bibblan nu, annars faller det i glömska inför allt annat.
Läser just Thomas Nydahl, hans texter om Kertez verkar riktigt riktigt bra. Blev sugen på mer Kertez också...tur att böckerna aldrig tar slut eller hur??? :-)

violen sa...

Upptäckte att det bara är Underkastelsens sötma som finns på mitt bibliotek....:-(

Ingrid sa...

Violen: Jag har köpt just "Underkastelsens sötma"- på engelska antikvariskt- den finns visserligen på ett av kommunens bibliotek men jag kände att jag ville läsa i lugn och ro. Med tanke på hur snabbt böcker gallras ut nuförtiden kanske jag ändå borde ha lånat.... visst är det allt bra att böckerna aldrig tar slut... :-)