fredag 26 oktober 2012

Levande svensk litteratur


"Levande svensk litteratur" är en serie (24) böcker som gavs ut av Albert Bonniers förlag under 1930-talet. Urvalet har gjorts av Sten Selander och Sigurd Westberg har kommenterat. Författarna presenteras i bokstavsordning och man går "från äldsta tider till våra dagar".

Igår fick jag anledning att leta i de här böckerna- jag följer nämligen med på Petra Rhodins resa i Anna Lenah Elgströms fotspår. Den resan kan ni alla följa på bloggen Ord och jord.  Anna Lenah Elgström vet jag skam till sägandes inte alls mycket om- men hon har fått ett kapitel i "Levande svensk litteratur" och det tar jag tacksamt emot.

En bortglömd författarinna som det inte syns så många spår av på biblioteken idag. Det har gallrats kraftfullt. Väldigt synd, tycker jag som har beställt en bok i Elgströms "Elsa-serie". Jag beställde också en akademisk avhandling av Sofi Qvarnström "Motståndets berättelser : Elin Wägner, Anna Lenah Elgström, Marika Stiernstedt och första världskriget". Hoppas att jag inte behöver vänta alltför länge på de här dyrgriparna.

P.S.
Även "Rävjägarn" har skrivit om Anna Lenah Elgströms författarskap.

2 kommentarer:

Petra Rhodin sa...

Vad roligt att Elgström fått ett kapitel i Levande svensk litteratur. I den senare Den svenska litteraturen finns hon inte ens nämnd. Jag vill också gärna läsa böckerna om Elsa och väntar med spänning på att de skall komma. Tyvärr verkar det bara vara ett fåtal bibliotek i hela landet som har dem. Sorgligt.

http://ingridsboktankar.blogspot.com sa...

Petra: Det är underligt hur en författare bara så kan "raderas bort"- och jag blev så ledsen när jag såg hur få titlar av Elgström som fanns på våra bibliotek. Det finns inte så mycket att hämta på antikvariaten heller....i alla fall är det dålig spridning på titlarna. Jag ser så fram emot att följa dina "Elgström-äventyr" på din blogg.