tisdag 2 oktober 2012

Kvar i Frankrike


Det har varit verkligt inspirerande att kika lite på några av de franska litteraturpriserna. Jag tror att jag fått med och skrivit om de allra största och nu tycker jag det är dags att läsa lite franskt.

Laurent Gaudé är en av många prisbelönta författare som jag blev mycket nyfiken på och nu parallelläser jag hans "The Scorta's Sun" (Familjen Scorta) och den allra senaste av hans romaner "Ouragan" (Orkanen- och den kommer snart ut i svensk översättning).

"Ouragan" handlar om New Orleans under Katrinas härjningar.



Om jag läser "Ouragan" kanske jag skulle läsa Dave Eggers "Zeitoun" också. "Zeitoun" bygger på en verklig historia- från New Orleans och från de där fruktansvärda dagarna i augusti år 2005. Medan de som kunde och hade råd lämnade den hotade staden fanns det andra som stannade kvar (av tvång eller för att de inte ville lämna sina hem). Abdulrahman Zeitoun och hans familj valde att stanna. Zeitoun var en av dessa tysta hjältar som gör det som de tycker är självklart för dem. Dag efter dag rodde Abdulrahman Zeitoun genom den översvämmade staden; han matade övergivna hundar, tittade till sina grannars hus och räddade människor- men så hamnade han i "fel" distrikt....
 
 

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Kul med översättning.

Ingrid sa...

Hannele: jag blir glad när jag ser översättningar från andra språk än engelska- och Gaudé är nog en mycket läsvärd författare.