onsdag 17 oktober 2012

Kommer ni ihåg den här?


Jag kikar på en lista över 1979 års bästsäljande böcker ser jag att "Pesthundarna" av Richard Adams var en av de stora titlarna det året. Jag kommer ihåg berättelsen om Rowf och Snitter - de två försökshundarna som rymde från "ARSE" (Animal Research, Scientific and Experimental) och som var med om så många äventyr tillsammans. Det var en ganska sorglig bok, vill jag minnas.

Richard Adams blev annars mest känd för sin "Watership Down" (Den långa flykten) - boken om alla kaninerna (och både den och "Pesthundarna" blev till film). Kaninboken finns fortfarande kvar (magasinerad) på "mitt" bibliotek men "Pesthundarna" är putz weg.

Richard Adams ser ut att vara i god vigör fortfarande - han är över 90 år gammal och han bor i Hampshire.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

han kan ju beskriva djur

Ingrid sa...

Hannele: Jag läste både "Watership Down" och "The Plague Dogs"- Jag blev förtjust i Adams sätt att skriva om just djur.

mimmimarie sa...

Jag skulle inte kunna läsa en bok där hundar utsätts för grymheter.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Det kan normalt sett inte jag heller- men de här hundarna är starka och de är hoppingivande- de flyr från det onda. Boken har också ett gott syfte. Men annars är jag precis lika känslig för djurplågeri som du- jag fick t ex "skrota" en bok om Sydpolsfararen Scott när jag kom till kapitlet om de stackars ponniesen som dukade under i kylan.