fredag 21 september 2012

Journalisterna och Rwanda



Gil Courtemanche (1943-2011) var en fransk-kanadensisk journalist som rapporterade bland annat från Rwanda. Courtemanche var annars bosatt i Montreal där han skrev för tidningen Le Devoir. Just nu är jag mitt uppe i läsningen av "A Sunday at the Pool in Kigali" som även har översatts till danska, norska och finska. Det är en skakande berättelse- i romanform- men att det mesta har verklig bakgrund behöver man inte tvivla på.



Jean Hatzfeld (f.1949 på Madagaskar) har också rapporterat från Rwanda (för den franska tidningen Libération). "Antilopernas list" tilldelades Prix Médicis år 2007 och kom i svensk översättning två år senare (Weyler förlag).

"A war is like a river which breaks its banks. It floods all that is around, but it’s still a stream that flows. A genocide is when the river dries out: there is nothing left." Jean Hatzfeld

I "Antilopernas list" återvänder Hatzfeld till Rwanda tio år efter folkmordet och rapporterar om hur livet gått vidare- hur offer och mördare nu klarar av att leva sida vid sida. Jag kommer att läsa den här boken också.

Ett tack till Nille med bloggen "Nilles litteratur" för bok- och filmtips om Rwanda.

3 kommentarer:

Hannele sa...

låter som stark litteratur

Bjørg, mellom linjene. sa...

Eg liker å høyre om nye bøker frå andre verdsdelar. Eg skriv opp denne!

Ingrid sa...

Hannele: Jag har inte mycket kvar att läsa i "A Sunday at the pool in Kigali"- och den boken kan jag verkligen rekommendera.

Björg: Jag vill också gärna sprida ut läsupplevelserna- och till så många platser som möjligt.