söndag 15 juli 2012

Jag har inte glömt bort Tyskland


Fast just den här författaren, Martin Suter, är schwezisk (och tyskspråkig)- ännu en intressant utgåva av förlaget Thorén & Lindskog. Det är i sanning en stor kulturgärning detta förlag gör när de låter oss här i Sverige få möjlighet att ta del av så många nya tyskspråkiga författare. Vi ska alla vara mycket tacksamma, tycker jag.

Dag efter annan läser jag om nya tyskspråkiga böcker som får lovord och så beklagar recensenten i samma artikel att "tyvärr, finns inte i svensk översättning". Så tråkigt. Då känns det så hoppfullt att det finns ett förlag som väljer att satsa ordentligt på flera lockande titlar från det tyska språkområdet nu i höst.

Jag har just läst ut "Small World" (en riktig bladvändare ska jag be att få tala om)- jag kommer att skriva om den inom kort här på min blogg.


2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Det ser jag fram emot.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Det kommer snart! :-)