onsdag 18 juli 2012

"Great Irish Writers" No:13


Brian Moores "The Lonely Passion of Judith Hearne" kom ut redan på 50-talet men har lästs och uppskattats år efter år. Den finns fortfarande lätt tillgänglig (om man vill läsa på engelska, vill säga). Jag hittar ingen svensk översättning (fast nog måste det finnas en?)- däremot finns flera andra av Brian Moores böcker på vårt språk.

Brian Moore (1921-1999) flyttade redan som ung till Kanada och han tillbringade sina sista år i USA. Moore växte upp i Belfast och många av hans böcker har fokus på nord-Irland. Mest beröm har han nog fått för sin roman om den ensamma ungmön Judith Hearne och hennes sorgliga tillvaro. Boken filmatiserades (Maggie Smith har huvudrollen). "The Lonely Passion of Judith Hearne" är gastkramande - och jag kan inte tänka mig en mera ingående skildring av ensamhetens desperation och elände.

Jag läste en del av Brian Moore på 80-talet - jag tycker mycket om hans sätt att skriva och "Judith Hearne" är och förblir en favorit för mig. Tidningen "The Guardian" har lagt den på sin lista över "1000 böcker att läsa innan du dör". HÄR kan man läsa mera  hos New York Review Books.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

han bara föddes i Irland, jag själv räknar mej inte så mycket finsk längre :)

Hanneles bokparadis sa...

Hans Kvinnan som lämnade Irland tror jag att finns i bokhyllan...

Ingrid sa...

Hannele: Fast några år hann han nog uppleva i Belfast- men visst, han var ju kanadensisk medborgare. Jag tror dock ändå att han kände sig irländsk i själen... Min mamma kom till Sverige från Danmark som 6-åring men hon drömde alltid på danska... :-)

Jag tror att jag har läst "Kvinnan som lämnade Irland"- ska se vad som finns att låna från biblioteket så småningom.