lördag 14 juli 2012

"Great Irish Writers" No 9

Flann O'Brien eller som hans egentliga namn var ,Brian O'Nolan (1911-1966), behöver kanske inte introduceras- han tillhör väl en av de mera kända irländska författarna och är dessutom "kultförfattare".

Flann O'Brien skrev för "The Irish Times" och hans artiklar/krönikor var mycket populära (i vissa kretsar). Udda humor och satir- ja, vad ska man kalla hans sätt att skriva för? Mycket speciellt är det i alla fall och jag kan inte påstå att jag är någon större älskare av Flann O'Briens prosa.

Den svenska översättningen av "At Swim-Two-Birds" är "Sanning är ett udda tal" (boken kom ut i originalversion år 1939). Flann O'Brien kommer alltid att ha sina läsare, tror jag- han har definitivt fått klassikerstatus.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Den tredje polisen av Flann O'Brien har tydligen nån koppling till Joyces Ulysses, någon gång ska jag ta reda på och fördjupa mig i det...

Ingrid sa...

Hannele: Jag tror att Joyce var mycket förtjust i Flann O'Briens sätt att skriva.

Jenny B sa...

Just den här boken har stått på min läslista sedan kanske över tio år tillbaka. Min krafsiga anteckning intill antyder att han inspirerats av (eller kanske vice versa) Borges, vilket gör den högintressant för mig. Någon dag skall jag leta upp boken och ta reda på det!

Ingrid sa...

Jenny B: Kanske gör jag ett nytt försök med Flann O'Brien men överst på min läslista står han inte... :-)