onsdag 11 juli 2012

"Great Irish Writers" : no 6


Under 1970-talet bodde jag i Dublin under ett antal år. Det var ett Dublin som var väldigt annorlunda från det man ser idag-  den keltiska tigern hade inte börjat ryta- och Dublin var i mångt och mycket en småstad. Min väninna Susan slukade massor av böcker och hon hade fyra äldre bröder som brukade vandra runt med pocketböcker i fickorna (som de sedan läste på diverse pubar). Många av dessa böcker var skrivna av J P (James Patrick) Donleavy. Jag minns speciellt "The Ginger Man" - och jo, jag läste den, jag också- men det var inte riktigt min tekopp.

J P Donleavy har i alla fall valts till en av de tjugo stora irländska författarna av idag av Irish Independent- och jag tror säkert att han är en värdig kandidat. Donleavy är egentligen amerikan men av irländskt ursprung och idag har han (enligt vad jag läst) dubbelt medborgarskap och han har uppnått en aktningsvärd ålder (86 år).

"The Ginger Man" (som har översatts till svenska) kom ut år 1955 och den förbjöds både i USA och på Irland- alldeles för obscen, ansågs den vara. "Drunken debauchery"- var en annan beskrivning. "The Ginger Man" är lite av en kultbok för en viss generation och jag tror nog att den kommer att bli en verklig klassiker med tiden- om den inte redan är det.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

en okänd man, men ingefära är gott!

Mrs Calloway sa...

jag ser boken framför mig och jag tror mig ha försökt läsa den för länge sedan utan större framgång.
det är nog dags nu. den finns i mag på det lokala bibl.
tack för påminnelsen! somliga måste få en andra chans

Ingrid sa...

Hannele: Donleavy har inte fått så väldigt mycket översatt till svenska- (och visst är ingefära gott).

Mrs C: Så bra att boken finns magasinerad (och inte bortgallrad)- det är trots allt en modern klassiker.