söndag 22 juli 2012

"Great Irish Writers" :no 17

Liam O'Flaherty (1896-1984).

Han föddes på Inishmore en av de vindpinade Aran-öarna utanför Irlands västkust. Hemmet var tvåspråkigt (irländska och engelska).

"I was born on a storm-swept rock and hate the soft growth of sun-baked lands where there is no frost in men's bones."

O'Flaherty fick se mycket av världen- han bodde under många år i USA och han reste också en del i Sovjetunionen (under 30-talet)- och skrev om sina intryck därifrån. Han tillhörde en av många intellektuella som sveptes med i "vågen" av beundrare över kommunismens framgångar i det stora landet i öster. (O'Flaherty återvände dock till sina katolska rötter under slutet av sin levnad).

År 1923 publicerads hans första roman "The Neighbours Wife" som han fick mycket uppmärksamhet för. Två år senare kom "The Informer" (den svenska översättningen är från 1930: "Angivaren"- som är en verkligt gastkramande och svart berättelse om en angivare, Gypo Nolan, strax efter irländska inbördeskriget. "The Informer" tilldelades James Tait Black Memorial Prize 1925.


Nyare svenska översättningar av "The Informer" har jag inte kunnat hitta men på engelska går det ganska lätt att få tag på flera av O'Flahertys verk. Jag har läst "The Informer" för rätt så länge sedan nu och jag minns boken som olidligt spännande och mycket otäck. Färgskalan går i svart. Mörkaste svart.

På min önskelista har jag lagt upp "Famine" en roman som handlar om den svåra hungersnöden på Irland under 1840-talet. (The Potato Blight). Handlingen är förlagd till västra Irland och man får följa en familjs kamp för överlevnad.



4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag tror jag äger hans böcker

Ingrid sa...

Hannele: Jag vill minnas att du skrivit en hel del om Aranöarna på din blogg!

Hannele på Hisingen sa...

ja, men inte om Liam O'Flaherty... ännu.

Ingrid sa...

Hannele: Det kommer väl?