måndag 2 juli 2012

Dorothy Edwards- bortglömd författarinna


"I am killing myself because I have never sincerely loved any human being all my life. I have accepted kindness and friendship, and even love, without gratitude and given nothing in return."

Så inledde Dorothy Edwards sitt avskedsbrev som hon skrev i januari 1934, strax innan hon kastade sig framför ett framrusande tåg i närheten av Caerphilly (Wales). Dorothy Edwards var bara 31 år gammal och på väg att bli en erkänd författarinna. Nu hann hon bara ge ut en roman- "Winter Sonata".

År 1927 hade hennes novellsamling "Rhapsody" fått mycket beröm och den gavs ut både i England och i USA.

Vill man läsa lite mera om "Winter Sonata" finns en mycket intressant artikel HÄR.

Jag är helt övertygad om att den här romanen förtjänar att hämtas upp från glömskans mörker (och det finns en hel del recensioner på nätet, faktiskt) och jag tänker själv bidra så småningom- jag har beställt ett begagnat exemplar. Annars finns "Winter Sonata" i ny engelsk utgåva från 2011. (Honno Welsh Women’s Press, 2011).


3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

finns det flera Dorothy Edwards?

Mrs Calloway sa...

den beställer jag! tack för tipset!

Ingrid sa...

Hannele: Jo, jag tror att det finns en barnboksförfattarinna med samma namn också.

Mrs C: Jag väntar ivrigt på mitt exemplar...