fredag 20 juli 2012

Det kom en bok...


En lång novell eller en kort roman- ett litet mästerverk som skrevs någon gång under 40-talet men som sedan glömdes bort och inte kom fram i ljuset förrän nära 50 år senare. Atlantic Books har gett ut- en kopia har gallrats från ett bibliotek i Edinburgh och nu har alltså denna stora lilla roman/novell hamnat hos mig. Maeve Brennan (som var nummer 8 bland Irish Independents stora irländare) har skrivit. Jag läste och läste och glömde bort både tid och rum- och ja, jag ska försöka samla mig till några rader om denna sorgliga berättelse så snart jag kan. Jo, hon kan skriva, Maeve Brennan.....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har hittat "the springs of affection" på biblioteket. Många av hennes böcker har blivit översatta till tyska. Tack för din blog, igen :-). Känner du (säkert) Elizabeth Smart, "By grand central station I sat down and wept"? Smart's bok var också en upptäckt för mig, "rather poetic"...

Ingrid sa...

Klemperer: Så glädjande att Brennas böcker blir översatta till tyska! Jo, Elizabeth Smarts bok "By grand central station I sat down and wept" läste jag för ganska många år sedan- och tyckte mycket om. Tack för vänliga ord!!