onsdag 27 juni 2012

Crex crex

Foto: Rachel Davies

Det här är en kornknarr (crex crex) och det är en ovanlig fågel idag- status i världen "sårbar". I Sverige har den också minskat drastiskt i antal. Jag har aldrig sett den här trevliga lilla fågeln i verkliga livet men i boken "Findings" skriver Kathleen Jamie om sökandet efter detta lilla bruna, vingprydda djur.

Jag läste Kathleen Jamies "Sightlines" för ett tag sedan (som handlade om en resa till St Kilda). Nu tycker jag att det kan vara dags för flera utflykter- i "Findings" går resorna också till öar -Orkney och Shetland- bland annat. Kathleen Jamie skriver både kunnigt, engagerat och vackert och hon brukar få strålande recensioner för sina essäer. "Findings" är på väg hem till mig just nu och jag ser fram emot att läsa.

Inga kommentarer: