lördag 30 juni 2012

Året var 1956

Det är märkligt vad som kan finnas undanstoppat bland hyllor och skåp- jag röjer och städar och försöker att göra mig av med onyttig ballast. Tidningen Idun från februari 1956 blir dock säkert svårare att kasta bort. På omslaget biskop Sven Danell (med familj) från Skara.


Några sidor in i tidskriften hittar jag årets hattmode- med stilar som "blomkruka", "french can-can" och "semiramis" (längst upp till vänster) bland annat.

Lennart Reimers skrev om Mozart och hans kärleksbekymmer - "mannen som älskade Aloysia Weber men gifte sig med hennes lillasyster".  Detta nummer av Idun innehåller också ett reportage från en Waldorfskola, en tävling "vem dukar bäst"?  och en novell av Corrado Alvaro "Bröllopsresan till Neapel". Corrado Alvaro var en italiensk författare och journalist- han var populär i Sverige under 40-talet, framför allt. Flera översättningar av hans verk finns (men idag är han väl tämligen bortglömd). 

  • Fasans land 1940
  • Italienskt panorama 1942
  • Herdarna på Aspromonte 1944
  • Oskuldens år 1953
  • Orons år 1965
  • Allt har hänt 1968

  • Hökerbergs bokhandel har en stor annons på tidskriftens baksida- " I bokhandeln just nu" (25 februari - 10 mars 1956).

    Några av titlarna:

    Pearl Buck : Modern

    Joyce Cary: Den farliga glädjen

    Lise Drougge: Den långa vintern -"Hennes prosa är alltid stilsäker med spänst och eld från hennes temperament... hon är något av en pionjär i svensk berättarkonst" (Ivar Harrie).

    Nancy Mitford: Kärlek i kallt klimat - "Liksom Wodehouse med sina lorder och ladies ser hon på engelsk högaristokrati med respektlöst raljeri, hennes humor är trivsamt mänsklig".

    2 kommentarer:

    Mrs Calloway sa...

    gamla tidskrifter är verkligen jätteroliga! den kan du inte kasta!
    Corrado Alvaro har jag inte läst något av. men Pearl Buck hittade jag som mycket ung i föräldrarnas bokhylla och henne tyckte jag mycket om. Nancy Mitford tycks alltid ha funnits.

    Ingrid sa...

    Mrs C: Nej, jag kan inte med att kasta... jag får knö in någonstans. Nancy Mitford läste jag en del av i min ungdom- och lite Buck finns i mina hyllor också.