tisdag 17 april 2012

Mr America

Det tycker jag att man kan kalla honom för- konstnären Norman Rockwell (1894-1978). Vem har inte sett hans mycket vardagsnära illustrationer som så väl beskriver USA- som det en gång var. Rockwell var verksam under många år och han hade stora framgångar- då främst som illustratör (vilket många i kultureliten frynte på näsan åt).



Här ovan ett exempel- jag tycker själv att det är en härlig bild på pojkstreck med titeln "No swimming" och så full fart iväg när man blir tagen på bar gärning. Hunden är klart stressad den också. The Saturday Evening Post var nog den tidskrift som Rockwell mest syntes i.




Allt Rockwell gjorde var inte humoristiskt och lättsamt. Målningen ovan tycker jag hör till en av hans allra finaste. Han fångar den unga flickan i en brytningstid- så fint. Tavlan heter "Girl at the Mirror". Dockan är ratad och en tidskrift med en vacker kvinna på ett foto syns - och så spegeln... och det undrande ansiktsuttrycket.


Rockwell gjorde också flera mycket politiska målningar (framför allt under 60-talet)- en av de mest kända är "The Problem We All Live With" .


Jag tycker mycket om Rockwells konst- den kan tyckas banal men han får fram "The American Spirit"- helt på kornet, som ingen annan. Lågmäld humor och vida vinklar i seendet- men också blodigt allvar. Det stod han för.




2 kommentarer:

Bokmoster sa...

Underbara illustrationer, de känns verkligen amerikanska. Lågmäld humor, men också allvar, precis som du skriver.

Ingrid sa...

Bokmoster: Jag tycker att Rockwell så väl personifierar allt som är amerikanskt och så känns det så härligt nostalgiskt också....