söndag 1 april 2012

Marcelius Martinaitis

Jag läser långsamt vidare i antologin "Bortom det låsta havet- poesi från ett litauiskt nittonhundratal". Jag har kommit till Marcelius Martinaitis - född 1936 i Paserbentis i Žemaitien - en av Litauens provinser. Martinaitis är en av de mera kända litauiska författarna och han har blivit översatt till flera språk. På svenska kan man läsa hans "Kokotis ballader"
(ISBN 91-7896-004-5
Bromma : Fripress, 1985 ).

Boken finns också att tillgå på engelska via t ex Amazon.uk.




Den här intressanta kartan hittade jag på Wikipedia- här får man en bild av de olika baltiska stammarna och precis i mitten under "Lithuanians" kan man se "samogitians" ( Samogitien är det latinska namnet för Žemaitien).

Landskapet är obeskrivligt vackert och jag vill själv gå rakt in i den här bilden (som är lånad). Vacker är också den här dikten av Martinaitis:


Igår och för alltid

Över den blommande pilen,

Över floderna och ängarnas färg,

Över träden, husen och språken...


Över vägen, där en sten ligger,

Över återkomsten hem

Igår och för alltid...

Igår och för alltid...


Över allt som hänt eller skall hända,

Över det som förmultnar löven på jorden-

Igår och för alltid

Över den blommande pilen...


(Översättning: Loreta Burnyte) Flera dikter av Martinaitis finns i "Bortom det låsta havet- Poesi från ett litauiskt nittonhudratal) Ariel skrifter 2. Tryck: Gondolin. 1999. Redaktion: Mikael Nydahl och Per-Johan Nilsson. ISBN: 91 88820 66 1


3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

han låter intressant

Ingrid sa...

Hannele: Jag har hittat en bok till av honom- i engelsk översättning. Jag ska försöka låna den från biblioteket.

Bodil Z sa...

När jag såg landskapsbilden tänkte jag på det här:
http://bodilzalesky.com/blog/2006/07/08/vandring-i-ugglebergen/