tisdag 17 april 2012

Das Heidelberger Schloss

Det finns en tysk schlager som har en mening av typ "i Heidelberg kan man förlora sitt hjärta". Jag skriver under på det. Till Heidelberg kom jag som ung (bara lite över tjugo år) och den staden glömmer jag aldrig. Heidelberg måste vara en av Tysklands mest romantiska platser- och den ligger så vackert vid floden Neckar. Slottet ligger högt över staden på andra sidan centrum- och det gör sig bäst på lite avstånd.




Även konstnären William Turner blev förförd av slottet med omgivningar.



Redan under medeltiden låg det en borg här och under högrenässansen var slottets härskare kurfursten av Pfalz. Så kom krigen och fransmännen förstörde den vackra byggnaden (till stora delar). Idag är egentligen bara ruiner kvar.

Många författare har skrivit om Heidelberg - och slottet. Walter Benjamin är en av dem.

"Ruinen, deren Trümmer gegen den Himmel ragen, erscheinen bisweilen doppelt schön an klaren Tagen, wenn der Blick in ihren Fenstern oder zu Häupten den vorüberziehenden Wolken begegnet. Die Zerstörung bekräftigt durch das vergängliche Schauspiel, das sie am Himmel eröffnet, die Ewigkeit dieser Trümmer."

Spillrornas evighet.... och molnen fortsätter att dra förbi resterna av slottet där vid den stora floden Neckar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är från Heidelberg! Jag hade bott där 20 år :).
Det kan vara mycket fuktigt på sommaren i Heidelberg. Du har kanske många sömnlösa nätter i sommaren i den tryckande värmen.
Men det är en magisk stad! "i Heidelberg kan man förlora sitt hjärta" är sant. "Ich hab mein Herz in Heidelberg verloren" is true for me also! (I asked my girlfriend at "Universitätsplatz" if she'd like to go out with me, and we are still together now :).

Hanneles bokparadis sa...

Mäktigt, mitt flicknamn liknar detta, jag har ett eget (?) slott i Tyskland :)

Ingrid sa...

Klemperer: Jag minns den tryckande hettan i Heidelberg- och ja, det är en magiskt stad. I Heidelberg har jag haft många lyckliga dagar. (Tack för din romantiska berättelse!). Jag bodde en liten bit utanför själva staden i Sandhausen- (ovanpå en skjortfabrik:-).

Hannele: Jag tycker att du ska åka och ta ditt slott i besittning :-) :-)

Hanneles bokparadis sa...

(jag har sett bild :)