lördag 10 mars 2012

Tim Gautreaux

Jag visste inte ett enda dugg om Tim Gautreaux när jag skaffade den här novellsamlingen "Waiting for the Evening News". Nu är jag störtförälskad i hans berättelser från hemtrakterna (Louisiana). Den här boken kommer jag att läsa ut på ett nafs och ja, jag skriver nog några rader om den så småningom också.

Tim Gautreaux är född 1947 i Morgan City i Lousiana och hans far var kapten på en bogserbåt
(det förklarar en av novellerna i samlingen). Gautreaux skildrar mestadels "the Louisiana working man" och han rör sig i många årtionden. Med ett sådant efternamn förstår man att här finns det franska rötter och de kommer från Nova Scotia - Gautreaux är ättling till "Les Acadiens" de franska kolonister som anlände till Kanada under 1600-talet. När engelsmännen tog över styret förvisades akadierna och många av dem hamnade i just Louisiana- "Cajuns" kallas de också för.


Ett mycket intressant författarskap. Nu ska jag fortsätta att läsa!

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

den verkar jätteintressant! spännande miljö. fin bild utanpå. jag associerar till en gammal bonde som väntar på väderleksrapporten

Ingrid sa...

Mrs C: Det är en mycket spännande miljö- och novellerna är verkligen medryckande och både kusliga (ibland) och roliga.