måndag 5 mars 2012

Tematrio: Den svenska bilderboken

Lyrans tematrio för veckan är "Den svenska bilderboken". Jag måste fuska... dels har jag inte så särskilt många bilderböcker kvar i huset dels är de heller inte helt svenska... men här är mina tre- trots allt och det blir en skandinavisk trio faktiskt....:

1. Peters Jul - en dansk klassiker bland bilderböcker. Texten är skriven av Johan Krohn och illustrationerna i min utgåva är gjorda av Herluf Jensenius. Boken kom ut ffg 1860. Här inledningsversen:


Jeg glæder mig i denne tid;
nu falder julesneen hvid,
så ved jeg julen kommer
Min Far hver dag i byen går
og når han kommer hjem, jeg står
og ser hans store lommer.

2. Inger Hagerups "Så rart" med illustrationer av Paul René Gauguin (Han var barnbarn till "den store").

Alle elefanter
i byen Göteborg
går med sorte vanter
naer de baerer sorg.

Alle kenguruer
i byen Odense
baerer alpeluer
når de drikker te.

(Boken finns översatt till svenska).

3. Min skattkammare - här del 1. Väldigt sönderläst och högt älskad.

Långt borta på ängen
i den milda sommarnatt
där bodde en eldflugsmamma
med elva barn till skatt.
"Lys", sa deras mamma.
"Vi lyser", sa de glatt.
Och de lyste som små stjärnor
i den milda sommarnatt.

(Olive A. Wadsworth, USA).

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Fina!

Ingrid sa...

Lyran: Jag är glad att ha dem i hyllorna.