torsdag 29 mars 2012

Mina favoriter: Mars 2012

Jag läste många mycket bra böcker under den gångna månaden. Jag illustrerar inlägget med en av dem "Waiting for the Evening News" av Tim Gautreaux- en samling mycket speciella och välskrivna noveller från den amerikanska södern (Louisiana). För mig blev Gautreaux en ny och spännande bekantskap. Honom läser jag gärna mera av- och kanske då främst noveller för där tror jag att han har sin styrka.

En annan novellsamling som jag fastnade för var "Der Tod von Reval" - bisarra och ibland lite skrämmande berättelser från det gamla Reval. Fantasi led han sannerligen ingen brist på, Werner Bergengruen- en av favoritnovellerna för mig blev Hertigen av Croy. Den här boken har jag tyvärr inte lyckats hitta i svensk översättning- man kan ju hoppas att någon vill satsa på de här fina historierna.....

Eduard von Keyserling blev en annan favorit och hans "Dumala" och "Kvafva dagar" kan jag verkligen rekommendera. Von Keyserling hade en storhetsperiod i början av förra seklet och därför finns en hel del av hans verk i svensk översättning. Visserligen är dessa översättningar gamla men de finns till utlåning om man ids vänta någon vecka på dem (de är de värda).

Margaret Kennedy är en bortglömd författarinna idag- år 1924 hade hon en stor "hit" med sin "The Constant Nymph" som finns utgiven av Virago Modern Classics. Så kallade bästsäljare brukar jag vara lite misstänksam mot men den här blev jag väldigt förtjust i. Romanen finns dessutom i svensk översättning "Sangers cirkus" är den något intetsägande titeln.

Inga kommentarer: