söndag 12 februari 2012

Slatina, Rumänien

I den här staden föddes Eugéne Ionesco år 1909. Slatina ligger cirka 20 svenska mil från huvudstaden Bukarest. Ionesco kom dock att tillbringa större delen av sitt liv i Frankrike och blev invald i Franska akademien år 1970. (Fransk medborgare blev han 1950).



Den här vackra utgåvan av Ionescos "Noshörningen" är jag lycklig ägare till. (Panache-serien).




Jag skrev lite om "Noshörningen" för något år sedan och HÄR kan man läsa. Just "Le Rhinocéros"har en speciell betydelse för mig eftersom det är en av de allra första böckerna jag läste på franska språket. Det kan jag tacka min duktige gymnasielärare för. Han slet verkligen med oss elever- både för att få oss att älska det franska språket och för att få oss mera "kulturella". Hans lektioner var mycket annorlunda mot andra lärares- entusiasmen var stor och man tänkte inte ens tanken på att dyka upp oförberedd (dvs strunta i läxan).




Förutom mötet med "Noshörningen" togs vi med på musikaliska resor, litterära upptäcktsfärder och vi lärde oss mycket om Frankrikes geografi. De där franska lektionerna lyser med en alldeles särskild glans- än idag- mer än 40 år senare.....

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

inte så mycket rumänskt man har...

Ingrid sa...

Hannele: Nej, det råder stor brist i hyllorna.