tisdag 3 januari 2012

Utgivningar år 1946


Panacheserien rivstartade detta år och hela femton titlar gavs ut. Bland de mera kända bland dem fanns "Främlingen" av Albert Camus men även romaner som "Den store Gatsby", "Odysseus" (Joyce) och Hesses "Siddhartha" ingick i den "digra luntan".




Jag väljer dock några mindre kända författare (åtminstone är de mindre kända idag). Först ut på min egen lista är Denton Welch- och just nu är jag fördjupad i hans "Maiden Voyage" som berättar om några av hans turbulenta ungdomsår. Boken har inte översatts till svenska- det enda som finns på vårt språk av Welch är just Panaches utgåva av hans "Ljuva ungdom"från 1946 och den är inte lätt att få tag på idag. Tyvärr.


Rex Warners "Aerodrome" ("Flygfältet" i svensk översättning) är nästa bok på min lista. Jag läser på engelska.


Dessutom väntar jag ivrigt på William Sansoms "Tre" - ännu en bortglömd författare som jag är mycket nyfiken på. Det finns flera böcker av Sansom i svensk översättning- men bara antikvariskt (och på bibliotekens magasin). Här kan man läsa mera om Sansoms författarskap.


2012 blir nog ett spännande läsår för mig!

3 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Har inte Rex Warners skrivit en bok om Ceasar? Jag tror mig ha haft den men nu är den plötsligt borta.

Hanneles bokparadis sa...

kul med dom äldre

Ingrid sa...

Nattens bibliotek: Jo, det vill jag också minnas att han har. Tror att han var historiker, främst.

Hannele: De äldre upphör aldrig att fascinera...