måndag 2 januari 2012

Min flod flyter mot dig- ett kärleksarbete av högsta klass

Det kom en diktsamling.... sextio dikter av Emily Dickinson i översättning av Ann-Marie Vinde- med den vackra titeln "Min flod flyter mot dig".





Emily Dickinson är en odödlig poet. Hon levde i stor anonymitet i den lilla staden Amherst i Massachusetts mellan 1830 och 1886. Efter hennes död hittade systern cirka 350 dikter som gavs ut och som genast åtnjöt stor popularitet. Här i Sverige introducerades Dickinson på 30-talet av ingen mindre än Erik Blomberg. Det finns flera översättningar till svenska av hennes poesi men de har länge varit svåra att få tag på- då är det en sann glädje att Emily Dickinson nu igen blivit översatt och på ett så förtjänstfullt sätt. Sextio hela dikter innehåller den här samlingen som dessutom är tvåspråkig.



Jag vill tro att den här lilla boken är ganska unik i sitt slag . Jag kallar den för ett kärleksarbete för så är det. Dickinson är inte alltid så lättförståelig men här får man förklaringar och utläggningar till så gott som varenda dikt- dessutom finns en biografi-och - framför allt ett oerhört intressant och lärorikt kapitel om form och språk hos Emily Dickinson. Den här boken är en guldgruva för den som vill bekanta sig med en av de allra finaste amerikanska poeterna (ett fint register med förslag till vidareläsning får man dessutom. )


"Ett milt hav svepte kring huset

ett hav med sommarväder

och gungade de magiska bord

som sorglöst seglade där-

--

(sid. 109)


Bokverket har gett ut.






4 kommentarer:

Anonym sa...

Stort tack för det tipset - för ett par år sedan letade jag efter Dickinsonöversättningar men gav upp. Så småningom köpte jag en engelskspråkig utgåva "Collected poems by Emily Dickinson", Barnes & Nobles Classics 2003. Den är mycket bra och man har stor hjälp av introduktionen och kommentarerna etc av Rachel Wetzsteon.

Men du har rätt - Emily Dickinson är bara skenbart en lätt poet. Somligt är svårt att förstå.

Ingrid sa...

Lustigkulle: Det jag tycker är så fint med den här utgåvan är de ovärderliga kommentarerna och all extra information man får "på köpet". Dickinson är bra mycket mera komplicerad än man inbillar sig- det har du så rätt i.

Bokmoster sa...

Det verkar vara en fin utgåva! Jag som nyligen blivit med iPad läser Emily Dickinson på den, en e-bok, det känns lite svindlande på något sätt.

Ingrid sa...

Bokmoster: Jag förstår att det måste kännas lite annorlunda att läsa Dickinson på en "padda". "Min flod flyter mot dig" är en mycket lärorik utgåva!