fredag 2 december 2011

Nordiska rådets litteraturpris 2012



Sent omsider får jag ändan ur vagnen för att skriva några rader om nomineringarna till Nordiska rådets litteraturpris för 2012.





Jag konstaterar snabbt att det är mycket lyrik i år- det tycker jag är glädjande om än frustrerande eftersom mycket inte finns översatt till svenska (ännu). Jag blir t ex mycket intresserad av grönländaren Tungutaq Larsens "Nittaallatut"- men grönländska behärskar jag inte... hoppas på snar översättning till åtminstone danska.






Finland representeras av två poeter- Gösta Ågren och Saila Susiluoto.






Att de svenska bidragen är Katarina Frostensons "Flodtid" och Eva-Marie Liffners "Lacrimosa" är ingen nyhet längre. "Lacrimosa" tänker jag absolut läsa. Diktsamlingen "Flodtid"har jag läst och tyckt mycket om.








Mest intresserad är jag faktiskt av danska Vibeke Grönfeldt och hennes romansvit i fyra delar- ett nedslag i danskt 1900-tal och livet på landet. "Livliner" är den avslutande delen och det är en tegelsten på över 600 sidor. Mindet, I min tid och Indretningen heter de tre tidigare böckerna i serien. Ännu inte översatta till svenska. Jag tänker läsa på danska för den här författarinnan är jag mycket nyfiken på.




Jag länkar till sidan med nomineringarna HÄR. Nog bör man kunna hitta en hel del inspiration inför det kommande årets nordiska utmaningar (som jag själv säger "pass" till).

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Flodtid passar utmärkt i sammanhanget liksom Lacrimosa, som kommer i pocket i början av 2012. Då tänker jag läsa Drottningens juvelsmycke, Snöängel och Lacrimosa i ett svep eftersom de hänger ihop.

Ingrid sa...

Mrs C: Jag har också sett att en pocketutgåva är på gång- så jag väntar också till dess. Ser mycket fram emot läsningen.