onsdag 7 september 2011

Tidskriftshistoria

I ett gammalt bokskåp återfann jag en hög gamla tidskrifter (och några tidningar också). En hel årgång LIFE från slutet av 60-talet.( Inte kom jag ihåg att jag hade haft en prenumeration.) Året var förstås 1968. Just numret ovan ägnar sig helt åt "året som gick" The Memorable Pictures of an Incredible Year". Jo, det var ett otroligt år- det var ett år som för evigt skulle gå till historien som ett av de mest händelserika och omvälvande. Det var ett tragiskt år. LIFE hade så fina fotografier- det var nog den största behållningen med den tidskriften.


Här är julnumret (1965) av den eminenta tidskriften Idun-Veckojournalen (som var en sammanslagning av de två tidningarna Idun och Veckojournalen- snart skulle den byta namn igen och så småningom blev den till "Månadsjournalen"- och den tidskriften har gått ur tiden för länge sedan nu.) Detta julnummer var mycket påkostat och handlar - som synes- om paradiset. Många fina illustrationer och intressanta artiklar.




Jag hade ingen aning om att jag sparat en Irish Times från maj 1974. Bomberna som small i Dublin grävde sig in i själen på mig- och den här tidningen är fylld av hemska bilder. Jag glömmer aldrig den fredagen- jag hade precis passerat förbi en av de utsatta gatorna på min väg hem till förorten. Jag tänkte- "det kunde varit jag" och så sörjde jag med de drabbade. Kyrkklockorna ringde till själamässa i ett- det har jag också ett starkt minne av.


4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

det är något speciellt att hitta gamla tidskrifter, vi har också städat, man minns

Ingrid sa...

Hannele: Jag blir glad när jag hittar något gammalt och okänt- så spännande att gå på utflykt i det förflutna!

Emmas Bokhylla sa...

Det ar en av anledningarna tilla tt jag sparar pa tidsskrifter - det kommer att bli sa roligt den dagen det ar dags att plocka fram dem och minnas just det aret!

Ingrid sa...

Emma: Just så är det- och de speglar så mycket historia- t o m annonserna är roliga att titta på!