söndag 18 september 2011

Mycket tyskt

Terézia Mora hör till en av de många tyskspråkiga författare som Margareta Flygt skriver om i dagens sydsvenska (artikeln ligger ännu inte ute på nätet). Det kliar i både ögon och händer på mig just nu- jag har ju en av Moras böcker på mitt läsbord (engelsk version). Ett spännande nytt författarskap att stifta bekantskap med, tänker jag. Margareta Flygt skriver också mycket om Melinda Nadj Abonji och hennes "När duvor flyger" och så finns det en kolumn som har överskriften "Bokmässans bästa" . Jag citerar författarnamnen:

Melinda Nadj Abonji ("När duvor flyger") Schweiz
Doorothee Elmiger ("Inbjudan till de våghalsiga") Schweiz
Peter Stamm ("Sju år") Schweiz

Richard Obermayr - Österrike
Dimitré Dinev ("Änglatungor") Österrike
Bettina Balàka - Österrike
Angelika Reitzer - Österrike
Doron Rabinovici - Österrike

Nora Gomringer - Tyskland
Felicitas Hoppe ("Förbrytare och förlorare") men det finns flera böcker i svensk översättning. Tyskland
Clemens Meyer ("Våld- en dagbok") Tyskland
Terézia Mora ("Alla dagar") Tyskland
Herta Müller
Silke Scheuermann ("Rika flickor") och flera andra titlar . Tyskland
Ferdinand von Schirach ("Brott" och "Nödvärn") Tyskland
Antje Strubel - Tyskland - hennes böcker har ofta handlingen förlagd till Sverige- hon är ännu inte översatt till vårt språk men det kommer väl???

Benedict Wells ("En vecka i Berlin") Tyskland
Nina Hagen ("Bekännelser") Tyskland

Mycket att kika närmare på! Så spännande!

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Tack Ingrid för en så utförlig och intressant lista. De flesta namnen är nya bekantingar för mig.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Idel nya namn för mig också- och alla författare har inte blivit översatta till svenska heller. Jag hoppas att årets bokmässa ska sätta fart på intresset för den tyska litteraturen. Min önskelista hos adlibris är mycket lång just nu... jag får väl ta det lite "pö om pö".