torsdag 8 september 2011

Bernice Rubens- och litterära priser





Jag har läst Bernice Rubens (1928-2004) memoarer som kom ut ett år efter hennes bortgång. Jag ska inte orda så mycket om dem- de var lite "comme ci - comme ca"(lite för mycket ältande av ex-makens negativa sidor för mitt vidkommande)- och jag tyckte att den sista delen var den mest intressanta. Här skriver hon om sina resor och sina erfarenheter som "del i en mängd bokpris-paneler". Här berättar hon om The Commonwealth Prize och år 1989 års klara vinnare av detta- Janet Frame. Så var det Orange Prize skapat år 1996 och avsett för kvinnliga författare (vilket orsakade en hel del debatterande och allmänt gny). Så här sa Bernice Rubens:


"I supported the Orange as I would support any prize that promotes reading or the buying, borrowing or stealing of books. If there were a prize for left-handed writers, I would support it. Any gimmick that turns people on to reading is fine by me."


Sympatisk inställning, tycker jag och nu fortsätter jag med att läsa hennes stora epos om (bland andra) de två "mjölkbröderna" Ruben och Benjamin i 1800-talets Ryssland. ("Brothers").


Inga kommentarer: