fredag 19 augusti 2011

Tre fina författarinnor






Rosamond Lehmann, Muriel Spark och Elizabeth Taylor. På gång har jag "A Note in Music" som är Rosamond Lehmanns andra roman- den fick visserligen tämligen dålig press men jag tycker inte att den är så pjåkig alls. Boken kom ut 1930. God hjälp har jag av Selina Hastings utmärkta biografi om Lehmann.






Muriel Spark var mycket populär på 60-talet och jag hade flera av hennes böcker på min litteraturlista när jag läste engelska . Nu verkar hon ha fått en renässans och jag blir så glad när jag ser att Modernista förlag kommer ut med "Miss Jean Brodies bästa år" nu i höst. Den kan jag verkligen rekommendera- och se gärna filmen också med Maggie Smith i huvudrollen.


Biografin är skriven av Martin Stannard (och från 2009).




Elizabeth Taylor har jag redan skrivit ganska mycket om- och jag har precis läst klart hennes första roman "At Mrs Lippincote's" - den tråkade tyvärr ut mig ganska rejält och jag känner inte någon större lust att skriva om den- men jag väntar ivrigt på nästa bok- "Mrs Palfrey at the Claremont" (och den tror jag blir en mycket större läsupplevelse). Nicola Beauman har skrivit om Elizabeth Taylor.

Inga kommentarer: