måndag 29 augusti 2011

När verkligheten fryser till is

Vissa bilder etsar sig fast för evigt på näthinnan. När jag läser Emyr Humphreys krönika över Wales och dess historia löper mina tankar till en morgon i oktober 1966. Dagen hade börjat i den lilla staden Aberfan i södra Wales- barnen hade bänkat sig i klassrummen. Så plötsligt ett dån, ett muller... det är något som inte är som det ska. På ett ögonblick blir allt svart och så är det slut. En skola täcks av slagg från en raserad slagghög som kommit på glid och 116 barn dör. 116.

Jag glömmer aldrig Aberfan. Bilderna som visades den kvällen på TVs nyhetssändning- de bär jag alltid med mig.

Fotot ovan är lånat från Wikipedia.


2 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

(så många dog inte i raset i Tuve på Hisingen 1977, mina föräldrar och syster fick leva utan vatten och värme en tid)

Ingrid sa...

Hannele: Jag hade en arbetskamrat som förlorade sitt hus i Tuveraset. Hon berättade för mig om hur hon fick en halvtimma på sig att gå in i huset och hämta allt av värde. Inga lätta beslut att fatta- men hon och hennes familj överlevde. Det måste ha varit en hemsk upplevelse för dina föräldrar och din syster.