fredag 19 augusti 2011

Höllviken

har ett mycket fint och modernt bibliotek- och jag lider av svår abstinens eftersom Skanörs dito är stängt just nu. Det blev ett hastigt besök under eftermiddagen och hem kom jag med en trio böcker. Den ena av dem är egentligen tre- och jag har längtat mycket efter de här romanerna av Steve Sem-Sandberg. Temat är tyskt också så vad kunde passa bättre! Den första boken "Theres" handlar om Ulrike Meinhof och Baader-Meinhof-ligan som härjade i Tyskland på 70-talet (och som jag verkligen minns mycket väl ). "Allt förgängligt" tar oss med till Bayern och bildandet av den bayerska rådsrepubliken 1918-1919. I "Ravensbrück" gäller det ockupationen av de tjeckiska delarna av Tjeckoslovakien 1939. Ett nedslag i 1900-talshistoria med andra ord. Samtliga tre böcker har getts ut tidigare- men nu kommer de alltså i en samlingsvolym.


5 kommentarer:

violen sa...

Den här boken vill jag också läsa......

Bokmania sa...

Ska bli spännande att läsa vad du tycker om trion. Jag har boken hemma men hann tyvärr inte läsa den under semestern. Kanske under nästa längre ledighet, typ jul...

Ingrid sa...

Violen och Bokmania: Jo, det är en rejäl klump till bok (böcker). Man behöver god tid - jag hoppas att jag hinner med den på fyra veckor. Ser mycket fram emot läsningen (har börjat lite smått).

Böckerx3/Metta sa...

Jag läste ju Theres i början av året, men har inte kommit till skott med att fortsätta

Ingrid sa...

Metta: Del två är inte alldeles lättläst- jag fick börja om två gånger själv- och jag tycker att boken kräver ganska mycket bakgrundsmaterial för att bli till den stora läsupplevelse som man ju hoppas få ut av den.