måndag 22 augusti 2011

En roman som kräver förkunskaper

Nummer två i trilogin -"Allt förgängligt"- av Steve Sem-Sandberg handlar om novemberrevolutionen 1918 och Bayerska rådsrepubliken. Jag upptäcker ganska snart att detta svävar i det blå för mig- denna del av den tyska historien känner jag mycket dåligt till. Vem var Ernst Toller och vem var Kurt Eisner? Det måste jag ta reda på innan jag läser annars kommer den här boken inte att ge mig något. Man bör också känna till lite om Lou Andréas Salome och Rainer Maria Rilke om man ska ge sig i kast med läsningen. Nu får jag förkovra mig lite innan jag fortsätter men det är bara nyttigt.



2 kommentarer:

snowflake sa...

Tack Ingrid för att du förkovrar även oss, dina läsare, med inläggen ovan.

Ingrid sa...

Snowflake: Jag bara kände sådan frustration när jag började läsa romanen- och tänkte att det nog är synd att ge upp bara för att det känns så obekant- bättre då att försöka hitta "de felande länkarna"- kan jag vara till hjälp för andra läsare blir jag mycket glad!