tisdag 23 augusti 2011

Det där med omläsning

Jag läser gärna om böcker- inte alla givetvis men det finns många, speciellt då klassiker, som kan ge oväntat starka läsupplevelser- om och om igen.

Wendy Lesser är en amerikansk författare och litteraturkritiker- i "Nothing Remains the Same" har hon samlat sina allra bästa "omläsningar". "Rereading and Remembering" är undertiteln. Många är de böcker hon skriver om- och flertalet är klassiker. Det är både lärorikt och inspirerande att läsa kapitlen- man får verkligen lust att stifta bekantskap på nytt (och även "premiärläsa") många av de romaner Lesser skriver om. Från George Orwell's "The Road to Wigan Pier" till Shakespeare's "Anthony and Cleopatra"... jo, här finns att fördjupa sig i.


5 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Klassiker är en källa till rikedom!

Hanneles bokparadis sa...

mysigt med omläsning

Ingrid sa...

Monika och Hannele: Jag tror att man upptäcker nya vinklingar och att man ser just klassiker på ett annat sätt om man läser om - speciellt om man låter det gå ett antal år mellan varven.

Den luttrade bibliotekarien sa...

Jag läser i princip aldrig om böcker, vad jag vet har jag bara läst om tre böcker sedan jag var tonåring: "Svindlande höjder" (flera gånger), "Hon ville så väl" av Philip Roth och "Ser min bak stor ut i den här?" av Arabella Weir (för att se om den var lika rolig andra gången - och det var den).

Ingrid sa...

Den luttrade bibliotekarien: "Svindlande höjder" skulle jag också vilja läsa om- .