torsdag 7 juli 2011

Vera Brittain- encore!

Vera Brittains självbiografi "Testament of Youth" läste jag för något år sedan- det är en verkligt gripande skildring om hur kriget stal så många unga män och om hur livet totalt förändrades för dem som fick leva kvar med förlusterna. Den där entusiasmen vid krigsutbrottet- den överromatiserade bilden av kriget och "king and country"- så väl beskrivet i Vera Brittains bok.

Till min stora glädje såg jag att boken en gång filmatiserats och nu finns den i nyutgåva på DVD (den har tydligen gått som serie en gång på 70-talet). Serien är textad (på engelska) annars hade jag inte köpt den (halvdöv som jag är :-). En lämplig kvällsunderhållning när regnet strilar ner utanför.


2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

textning är toppen :)

Ingrid sa...

Hannele: Jag skulle inte klara mig utan texten!