lördag 16 juli 2011

Världens bästa romaner



Anno 1951, får jag väl tillägga. Jag hittar en liten notis i BLMs marsnummer för just det året. Det var Gyldendals förlag i Norge som valde ut och här är resultatet:




En amerikansk tragedi av Theodore Dreiser (och den har jag i mina hyllor... oläst.....)



Madame Bovary av Gustave Flaubert



Polypen av Frank Norris (Den har jag inte läst men väl hans McTeague och nu blir jag intresserad av "Polypen" ....)



Krig och fred av Leo Tolstoy

Lord Jim av Joseph Conrad



Huset Buddenbrook av Thomas Mann.



David Copperfield av Charles Dickens.



Pappa Goriot av Honoré de Balzac



Bröderna Karamasov av Fjodor Dostojevskij



Quo Vadis? av Henryk Sienkiewics (Nu får jag se till att ta fram mitt olästa exemplar ur hyllan. Basta!)




Så här skriver Åke Runnquist (jag tror att det är han i alla fall) "Frank Norris kan nog överraska en och annan på denna plats och man kunde t ex tänka sig att byta ut Sienkiewics mot Stendhal, men avsikten är inte att polemisera mot Gyldendals lista, utan att lägga fram den till hugnad för de intresserade. Att böckerna är i hög grad läsbara är däremot odiskutabelt."

6 kommentarer:

Hermia Says sa...

Kul! BLM verkar vara en riktig guldgruva!

Flaubert, Tolstoy, Mann och Balzac bockar jag av. Särskilt Dostojevkis Karamazov har jag tänkt läsa. Någon gång. Den står i hyllan.

Ingrid sa...

Hermia: Det finns så oerhört mycket intressant och lärorikt i de gamla BLM:en- visst är de guldgruvor. En del äldre litteratur kan kanske vara märkt av tidens tand men nog finns det mycket ändå som känns oerhört inspirerande och nyfiken blir man onekligen.

Bokomaten sa...

Det är riktitg rolitg att läsa de här listorna.=) Mycket håller ju fortfarande, annat blir man mer förvånad över.=)

Ingrid sa...

Bokomaten: Så är det- och visst kan man förvånas över en del val!

Unknown sa...

Det er veldig synd at BLM ikke fins lenger. Har jo bare hørt om bladet, aldri sett det. Skjønner at det gikk inn fordi det ikke var lønnsomt. Men hvilket litteraturtidsskrift lønner seg ?!
Det norske 'Vinduet' lever fortsatt, om enn ikke i beste velgående. Det har overlevd fordi det har Gyldendals kapital i ryggen. Bonnier har ikke dårligere råd. Så...?

Ingrid sa...

Geir: Nej, precis så- vilken litterär tidskrift lönar sig att ge ut idag.... BLM kom dessutom ut en gång i månaden- och numren var ganska fullspäckade med roman (dikt)utdrag, recensioner och kommentarer. En mycket bra blandning. Man tycker ju att stora förlaget Bonniers kunde ha fortsatt att ge ut BLM. Jag blev glad att höra om "Vinduet".