onsdag 20 juli 2011

Vad de skulle skriva härnäst....

Vilhelm Moberg (foto från Wikipedia)

I BLMs februarinummer 1952 tillfrågades en mängd svenska författare om de "närmaste skrivplanerna"- vissa av de tillfrågade svarade lydigt och synnerligen utförligt andra gav mera kortfattade och ibland bitska svar.

Så här svarade t ex Sven Stolpe: "Vad jag kommer att göra, vet jag icke; där elefanten trampar, växer icke mycket gräs. Men vad jag borde göra, vet jag.-----

och Karl Vennberg var kort och koncis: " Just nu känns det inte som om det fanns något härnäst. Och det skulle nog inte tjäna mycket till att ge sig ut på jakt. Om jag verkligen tyckte mig finna ett härnäst, skulle jag säkert inom kort ha bedragit både det och publiken med en ovissare framtid. Och det kan vara onödigt."

Vilhelm Moberg: " Såsom svar på Eder förfrågan får jag härmed meddela att jag f. n. skriver på en roman som jag givit titeln "Invandrarna".

3 kommentarer:

bokrikedom sa...

Två kryptiska svar - och ett som ger klart besked! :)

Vixxtoria sa...

Det här är ju jättekul! Har du koll på vad Stolpe och Vennberg verkligen skrev på? (Och hade Mobergs Utvandrarna redan kommit ut då, tro?)

Ingrid sa...

Bokrikedom: Jag gillar det kortfattade- och dessa tre gav, tycker jag, de bästa beskeden.

Vixxtoria: Vad Vennberg skrev just då har jag dålig koll på men Stolpe hade funderingar på att skriva om drottning Kristina- däremot verkar han inte ha så stor lust att skriva skönlitteratur.